Over mij en mijn werk
Sinds 1995 ben ik keramiste. Ik volgde diverse cursussen en ontdekte verschillende technieken. Het raku stoken was daar één van en ook het werken met transfers.
Ik hou van raku omdat het zo ambachtelijk en direct is. Je kunt het stook proces van de glazuuroven volgen en binnen 1 à 2 uur zie je het eind resultaat. Mijn potten zijn dragers van een ogenschijnlijk ingewikkelde geometrische decoratie in wit, zwart en ook wel kleur.
Raku stoken levert bijzondere en contrastrijke tonen van licht en donker die uniek zijn voor raku. Het opbrengen van de decoratie is zeer arbeidsintensief. Het dynamische effect van de decoratie op de ronde vorm is bijzonder. Er ontstaat diepte met een sterk trompe-l’oeil effect.
Werkwijze
Ik draai mijn potten op de draaischijf met chamotte klei. In leerharde toestand wordt de ronde vorm afgewerkt en daarna enigszins uit het lood gezet. Na de eerste elektrische oven (900°C) teken ik met potlood uiterst precies de hoofdlijnen van de decoratie van de hals (smal) naar de buik (breed) en weer naar de bodem. Die lijnen zijn de basis van alle decoraties die op verschillende manieren kan worden ingevuld. Dat levert telkens een ander resultaat.: driehoek, kubus, kristal, lijnen, etc..
De ronding van de objecten die van breed op de buik naar smal op de hals gaat maakt het tekenen lastig en arbeidsintensief. Er komt geen wiskunde aan te pas, wel een passer om de afstanden af te zetten.
Daarna wordt de tekening met glazuur ingevuld. De witte kleur op de pot is met een transparant glazuur geschilderd, de zwarte kleur is het ongeglazuurde deel dat zwart blakert in het proces van raku stoken. Ik giet het glazuur niet over de pot, maar stuur met mijn getekende decoraties het proces van glazuren en het wit versus zwart. Zwart is mijn tweede contrasterende ‘kleur’. Ik gebruik zelden een andere kleur.
Andere vormen
Naast de bolvorm ontwerp ik hoge rechthoekige smalle vormen. Bij meerdere objecten daarvan loopt het patroon over de objecten door. Bij het raku stoken is de spanning van het rechte oppervlak regelmatig te groot en dat veroorzaakt barsten. Dat probleem is er niet bij de ronde bolvormen.
Russische kathedralen We hebben nogal wat gereisd in Rusland vanwege mijn Russisch sprekende echtgenoot. Ik heb me laten inspireren door de oude architectuur in Rusland. De gebouwen bestaan uit een aantal losse onderdelen om ze te kunnen hanteren in de oven. De gouden koepels die gedraaid worden verwijzen duidelijk naar de karakteristieke Russische bouwkunst. De wanden zijn opgebouwd uit plakken klei. In feite werd ik voor het eerst geïnspireerd tot mijn geometrische werk door de kathedralen en speciaal de Tsaren Paleizen in de kloosters in Rusland. De gevels van die paleizen zijn versierd met een geometrische decoratie in blokken die weer opgedeeld zijn in vier gelijk benige driehoeken, elk met een andere kleur.
Figuratief werk Ik hou van zwart/witte dieren: koeien, zebra’s, pinguïns, ganzen, honden etc. Zij doen het goed in zwart/wit raku natuurlijk. Ik boetseer ze met veel plezier, maak een gipsen mal en kopieer ze op verschillende wijze, ook wel gedecoreerd met geometrische patronen. De buste die ik maak zijn ook ‘aangekleed’ met geometrische patronen. Ook maak ik portretten.
Kralen worden gemaakt door twee rubberen helften met een dun laagje chamotte klei gerold tussen twee verfstokjes te bekleden. Die twee halve vormen ‘plak’ ik tegen elkaar en maak er twee gaten in voor een koord of metaaldraad. Vierkante en rechthoekige kralen worden ook opgebouwd uit zo’n dun laagje klei. De kralen zijn zonder hulpmiddel als liniaal uit de hand met potlood gedecoreerd met dezelfde geometrische patronen maar dan in miniatuur. Het potlood patroon vul ik in met een transparant glazuur. Elke kraal gaat op een eigen standaardje in de oven. Het maken, glazuren en stoken van kralen is arbeidsintensief.
Lidmaatschappen
Nederlandse Vakgroep van Keramisten (NVK)
Cultuurbedrijf RiQQ (voorheen de Alliantie van Rhedense Kunstenaars)